نشتی لوله آب ساختمان + ۶ علت نشتی لوله آب

مدت زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

نشتی لوله آب ساختمان موردی است که ممکن است در منازل پیش بیاید. در هر ساختمانی، برای استفاده از آب در قسمت‌های مختلف خانه‌ها، لوله کشی آب انجام می‌شود. جنس این لوله‌ها، فلز، مس و PVC است. در صورتی که از مس برای لوله کشی استفاده شود، باید اتصال قطعات را به کمک  زانو و یک سه راهی انجام دهید. این جنس لوله، مقاومت بیشتری در مقابل ضربه و پوسیدگی دارد ولی باز هم امکان وجود نشتی و یا شکستگی وجود دارد و نیاز به تعمیر و تعویض است. در این مقاله با نحوه تشخیص و رفع نشتی لوله آب آشنا خواهید شد، اگر در زمینه نشتی در لوله کشی سوالی دارید، می‌توانید از مشاوران ما در الوپایپینگ کمک بگیرید.

بررسی علت نشتی لوله آب خانه

چه دلایلی موجب بروز نشتی لوله آب ساختمان می‌شود؟

زمانی که با ترک خوردن و نشتی لوله آب ساختمان مواجه می‌شوید، مصالح ساختمانی شروع به سست شدن کرده‌اند و امکان ریزش آن‌ها به وجود می‌آید. بنابراین، آن محل امنیت کافی را برای شما ندارد و باید هر چه سریع‌تر مشکل را برطرف کنید. در این قسمت می‌خواهیم علت نشتی لوله آب را بررسی کنیم.

خوردگی لوله‌های فلزی

خوردگی لوله‌های فلزی مهم‌ترین علت نشتی لوله آب ساختمان است. آهکی و مرطوب بودن خاک اطراف لوله‌های خانه، با گذشت زمان سبب بروز این مشکل می‌شود. بنابراین باید به نوع مواد مورد استفاده در زمان ساخت و ساز و انجام لوله کشی آب ساختمان، دقت کنید.

۲ – ایجاد واکنش شیمیایی لوله‌های فلزی کنار هم

کنار هم قرار گرفتن لوله‌های فلزی، سبب بروز واکنش‌های شیمیایی میان آن‌ها و خوردگی لوله‌ها می‌شود. در نهایت نشتی لوله آب ساختمان اتفاق می‌افتد. در این زمان، متوجه اهمیت نقشه کشی لوله‌ها و تاسیسات می‌شوید. باید این نقشه کشی به طور درست و صحیح انجام شود تا از کنار هم قرار گرفتن این لوله‌ها جلوگیری شود.

۳ – ایجاد فشار به لوله‌های آب

لوله کش نباید فشار زیادی را هنگام بستن اتصالات لوله‌ها، به آن‌ها وارد کند. ورود فشار زیاد سبب بریده شدن محل بستن واشرها می‌شود، درنتیجه بروز نشتی در لوله‌ها رخ می‌دهد. اگر لوله کش در زمان انجام لوله کشی اعتدال و ایمنی را رعایت کند، همچنین از لوله با جنس خوب استفاده کند، می‌توانید از بروز این مشکل جلوگیری نمایید. برای اینکه از این بابت مطمئن باشید، باید با لوله کش سیار اصفهان تماس بگیرید.

۴ – انقباض و انبساط لوله‌های فلزی

اگر از لوله‌های فلزی در تاسیسات ساختمان استفاده کنید، یک مشکل مهم به وجود می‌آید و آن انبساط و انقباض آن‌ها است. رد شدن این لوله‌ها از کنار وسایل گرمایشی خانه، سبب تغییر حجم مداوم لوله‌ها شده و تبدیل به علت نشتی لوله آب می‌شود. در این شرایط باید برای رفع نشتی لوله آب ساختمان به سرعت اقدام کنید.

۵ – تغییر فشار آب در لوله‌ها

تغییر در فشار آب لوله‌ها، دلیل دیگری برای بروز نشتی در آن‌ها است. ورود آب با فشار زیاد به درون لوله‌ها، سبب بروز آسیب به دیواره آن‌ها می‌شود و با گذشت زمان، موجب با خوردگی لوله‌ها مواجه می‌شوید.

۶ – جنس نامناسب لوله‌ها

استفاده از لوله با جنس نامناسب نیز در بروز علت نشتی لوله آب ساختمان تاثیر دارد. به طور کلی استفاده کردن از مواد بی‌کیفیت در هر وسیله، ماندگاری و طول عمر آن را کاهش می‌دهد. این لوله‌ها نیز با گذشت زمان و تاثیر رطوبت، رسوبات و … دچار نشتی می‌شوند.

چگونه نشتی لوله آب را بگیریم

چگونه متوجه شویم با نشتی لوله آب ساختمان مواجه هستیم؟

نشتی دال، اصطلاحی صنعتی است که برای نشتی لوله آب خانه استفاده می‌شود و در کف بتنی یا بخش زیرین منازل اتفاق می‌افتد. این نوع شکستگی یا نشتی برای خانه‌های ویلایی و مجتمع‌های مسکونی جدید هم ممکن است رخ دهد. اگر لوله آب خانه در کف زمین دچار شکستگی شود، سبب بروز صدمات زیادی به فونداسیون می‌شود. هرچقدر در یافتن مشکل نشت آب زیرزمینی یا فاضلاب و تعمیر آن سریع‌تر عمل کنید، در نهایت هزینه کمتری را متحمل خواهید شد. بنابراین در این شرایط برای برش لوله قدیمی و مشکل دار و جایگزینی لوله جدید، باید به سرعت با متخصصان در این حوزه تماس بگیرید. alopiping در تعمیر مشکل نشتی لوله‌ها، شما را راهنمایی می‌کند. از راه‌های مختلف، می‌توانید به وجود نشتی در لوله‌ها پی ببرید که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

  • افزایش رطوبت روی دیوارهای بیرونی خانه با توجه به عدم وجود بارندگی قابل توجهی
  • کم بودن فشار آب
  • افزایش بیش از حد میزان قبض آب
  • وجود نقاط گرم روی زمین، اگر لوله‌های آب گرم  دچار نشتی شوند، به دلیل اینکه لوله دچار شکستگی شده است، زمین اطراف آن گرم می‌شود. راه رفتن در محل‌های نصب لوله آب گرم بدون کفش یا جوراب، منجر به حس کردن این گرما می‌شود.
  • حس کردن بوی کپک زدگی در اتاق‌ها
  • مواجه شدن با کپک در زیر فرش، قالیچه یا کنار پرده‌ها
  • مشاهده لکه‌های مرطوب روی فرش یا رطوبت روی کفپوش‌های داخلی
  • مواجه شدن با مناطق مرطوب در کنار دیوارهای داخلی خانه
  • شنیدن صدای چکه آب، در صورتی که تمام شیرهای آب بسته هستند. در این شرایط با قرار دادن گوش خود بر زمین، ممکن است بتوانید محل نشتی لوله آب خانه را به طور دقیق بیابید.

اگر هیچ نشانه‌ای برای یافتن محل نشتی وجود ندارد، می‌توانید شروع به بستن تمام خروجی‌های آب از جمله ماشین لباسشویی، ظرفشویی، توالت، شیر آب و کنتور اصلی کنید تا بتوانید محل دقیق نشتی لوله آب ساختمان را بیابید. در این قسمت با روش‌های تشخیص نشتی در لوله‌ها آشنا شدید، در قسمت بعد روش‌های رفع این نشتی را بررسی خواهیم کرد.

نشتی لوله آب ساختمان

روش‌های رفع نشتی لوله آب ساختمان

استفاده از مایع نشت گیر لوله فاضلاب برای رفع نشتی لوله آب ساختمان

لوله‌های آب و فاضلاب استفاده شده در منازل جنس متفاوتی نسبت به لوله‌های روکار دارند. جنس این لوله‌ها معمولا چدن، فلز، فیت و pvc هستند. مقاومت در لوله‌های فاضلاب بسیار زیاد است ولی ممکن است دچار نشتی و سوراخ شدگی شوند. برای اینکه مشکل نشتی در این لوله‌ها را رفع کنید، می‌توانید از یک مایع نشت گیر مخصوص لوله‌های فاضلاب استفاده کنید. بنابراین باید ابتدا به یافتن محل نشتی لوله آب خانه بپردازید و سپس چسب مایع درزگیر را روی آن استفاده کنید. در این لحظه باید چند دقیقه منتظر بمانید تا چسب خشک شود. حال باید به کمک یک نوار فایبر گلاس، محل چسب کاری شده را محکم کنید تا جلوی بروز هرگونه نشتی را بگیرید.

نحوه رفع نشتی لوله آب فلزی

جنس‌های مختلفی از لوله‌های فلزی از جمله چدن، آهن و فولاد در بازار وجود دارد. بنابراین استفاده از این لوله‌ها بیشتر برای لوله‌ کشی آب یا گاز در صنعت و ساختمان استفاده می‌شود. در امور ساختمانی، استفاده از لوله‌های فلزی در مواردی همچون دوش‌های حمام، شیرآلات سرویس بهداشتی و شیر آب تصفیه و سینک ظرفشویی کاربرد دارد. مقاومت در این لوله‌ها بسیار بالا است و ضد زنگ هستند؛ اما باز هم امکان بروز نشتی در آن‌ها وجود دارد.
راه‌های مختلفی برای تشخیص نشتی لوله آب ساختمان وجود دارد. مواردی از جمله ترک خوردن و متورم شدن شلنگ‌های فلزی دستشویی و دوش حمام، زنگ زدگی و ایجاد رسوبات اطراف لوله، خیس و مرطوب بودن شیر آب، شنیدن صدای چکه آب و خیس بودن کف حمام و دستشویی نشان دهنده وجود نشتی است. در این مرحله بسته به مشکل به وجود آمده، می‌توان با انجام اقدام مناسب، به رفع آن پرداخت.

استفاده از چسب برای رفع نشتی لوله آب

چسب لوله کشی که نام دیگر آن سیمان لوله کشی است، یک چسب ضد آب است که می‌توان برای انجام کارهای لوله کشی در ساختمان‌ها استفاده کرد. این چسب بسیار رایج و پرکاربرد است و در مناطقی که رطوبت زیادی وجود دارد، انتخاب مناسبی است. اگر می‌خواهید برای نشتی لوله آب خانه از چسب لوله کشی استفاده کنید، باید مراحل زیر را انجام دهید.

  • ابتدا باید از تمیز بودن و خشک بودن تمام قطعات مورد نیاز، اطمینان حاصل کنید.
  • قبل از اینکه چسب را بچسبانید باید اتصال تمام قطعات را به هم انجام دهید.
  • عملیات چسب کاری را با توجه به دستورالعمل نوشته شده روی محصول انجام دهید.
  • پس از باز کردن درب چسب، آن را روی سطوحی که نیاز به اتصال دارند بزنید و حدود ۵ دقیقه منتظر بمانید.
  • فشردن دو قطعه و سطوح را انجام دهید و اگر نیاز به نوار تفلون است، از آن استفاده کنید.
رفع نشتی لوله آب با چسب

نحوه رفع نشتی لوله آب پلاستیکی

لوله‌های پلاستیکی، لوله‌های PVC هستند که جنس آن‌ها پلیمر است. ویژگی‌های این لوله به گونه‌ای است که برای لوله کشی داخلی آشپزخانه، در محل قرارگیری سینک و ماشین لباسشویی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورت بروز نشتی در لوله‌های آب پلاستیکی، پس از گذشت زمان با پوسیده شدن سینک و کابینت مواجه خواهید شد. برای نصب لوله‌های PVC، لوله کش، استفاده از چسب‌های مخصوص اتصال قطعات را به طور دائمی انجام می‌دهد. بنابراین در صورتی که نشتی لوله آب خانه از لوله‌های PVC تشخیص داده شود، به جای اینکه چسب کاری انجام شود، باید به برش دادن بخش معیوب و جایگزین کردن لوله جدید بپردازید.

 

تشخیص محل نشتی لوله آب خانه با استفاده از دستگاه

گاهی اوقات نمی‌توان به راحتی محل نشتی را پیدا کرد؛ چرا که برخی نشتی‌ها، در ظاهر هیچ نشانه‌ای ندارند. در این شرایط باید با استفاده از دستگاه تشخیص نشتی، این کار را انجام دهید. مثلا زمانی که نشتی لوله آب خانه در بخش‌های زیرزمینی اتفاق افتاده باشد، ابتدا باید به کمک این دستگاه به پیدا کردن محل نشتی بپردازید. پس از یافتن محل نشتی، برای رسیدن به محل نشتی، به برداشتن کاشی‌ها و سرامیک کف اقدام کنید. اگر در انجام این موارد بی دقتی کنید، هزینه‌های اضافی متحمل می‌شوید.

بررسی علت نشتی لوله آب ساختمان با دستگاه

جمع بندی

وجود نشتی لوله آب ساختمان یکی از مشکلات رایج است که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد. اگر به رفع این مشکل نپردازید و به آن بی توجه باشید، با گذشت زمان، سایر تجهیزات خانه شما نیز دچار مشکل می‌شوند. مثلا تصور کنید که در آپارتمان زندگی می‌کنید و با این مشکل مواجه شدید؛ در صورتی که آن را سریعا برطرف نکنید، ممکن است سقف طبقات پایینی شما، آسیب ببینند. بنابراین باید به این مسئله توجه زیادی داشته باشید. در این مقاله شما را با نحوه تشخیص و رفع نشتی لوله آب خانه آشنا کردیم ولی ممکن است شما به تعمیرکار یا لوله کش نیاز پیدا کنید. شرکت الوپایپینگ در زمینه تعمیر لوله کشی آب، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

سوالات متداول

روش‌های برطرف کردن نشتی لوله آب خانه شامل چه مواردی است؟

استفاده از چسب، برش قسمت معیوب لوله و چایگزینی لوله جدید، استفاده از مایع نشت گیر

چه دلایلی موجب بروز نشتی لوله آب ساختمان می‌شود؟

خوردگی لوله‌های فلزی- ایجاد واکنش شیمیایی لوله‌ها فلزی کنار هم- ایجاد فشار به لوله‌های آب- انقباض و انبساط لوله‌های فلزی- تغییر فشار آب در لوله‌ها- جنس نامناسب لوله‌ها

2.9/5 - (8 امتیاز)
برچسب ها :
سوال فنی داری از ما بپرس!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

ممکن است این مطالب را هم دوس داشته باشید!

مطالب مرتبطی موجود نیست